Čtvrté největší město v České republice, Plzeň, je známé jako město vědy, techniky a piva. Je sice zhruba poloviční než Brno, avšak v některých ohledech jsou Plzeňané před námi. Jedním z nich je i vztah k automobilismu, který můžeme přičíst úzkému napojení na Německo. V lecčems by se Brno mohlo inspirovat.

V Plzni tak například nenajdete nízkoemisní zóny, které byly jednoznačně odmítnuty, na rozdíl od Brna, kde s nimi koketují zelení a které jsou zaneseny v plánu mobility. Silnice jsou, i uprostřed města, dostatečně široké a napojení na nedalekou dálnici D5 příhodné. Silniční značení mi přišlo přehledné. Není problém zajet autem až přímo do historického centra (včetně náměstí Republiky) a zaparkovat takřka kdekoliv. Rozhodně z centra nikdo auta nevyhání. Radní chápou, že automobil k modernímu životu patří a že všichni všude vždy na kole či za pomocí MHD dojíždět nemohou a nebudou.

Parkování je v Plzni, podobně jako v jiných městech, velké téma. Pro návštěvníka bylo vše velice pohodlné: placených parkovacích míst je (ve srovnání s Brnem) dostatek a stání ve středu města je rozdělen na několik cenových zón. Obvykle se platí přes všední dny od sedmi do sedmi.

Pokud se neubytujete v úplném historickém centru, máte k dispozici parkování za příjemných 60 Kč na den (pokud ne přímo bezplatně). Možnost platby za celodenní parkování je věc, která nám v Brně rozhodně chybí. Stejně tak platba bankovkami či pomocí karty — v tomto případě má Plzeň obdobu Opencard, která není předražená a je funkční. Lepší by samozřejmě byla klasická platební karta, což je pro Brno zatím sci-fi.

parkovaci-automat

Teď to horší: Plzeň zřejmě v mnohém následuje Prahu a tak se ani jí nevyhnulo rezidenční parkování. Dle očekávání si to někteří pochvalují (protože se v jejich případě zvýšila šance, že naleznou místo k zaparkování), jiní to kritizují (protože platí za něco, co předtím bylo zdarma, přičemž nová parkovací místa to nepřineslo). A ti bez správného místa trvalého pobytu mají prostě smůlu.

Takzvané modré zóny jsou aktuální téma i v Brně a o záměru o jejich zavedení průběžně informujeme. Vidíme to tak, že při současném stavu odpovídající legislativy přináší více problémů, než jich ve skutečnosti řeší. Slovy místostarosty plzeňského centrálního městského obvodu: „Vytěsňování aut z centra města směrem k jeho okrajovým částem směřuje k efektu kamene hozeného do vody. I ulice mimo centrum města jsou již zaplněné auty a obvod je nechce navíc ucpávat dalšími vytěsněnými vozy. Souhlasíme s rezidenčním parkováním, ale pouze tam, kde o to mají lidé zájem.“

Máte o ně zájem?

Pavel Mises