V roce 2018 jsme kývli na nabídku vstoupit do politiky. A dva členové našeho spolku se stali členy zastupitelstva městské části Brno-střed a jeden zastupitelstva města Brna.
Pavel Mises se rozhodl již nekandidovat a David Pokorný z Brno autem odešel a založil si vlastní hnutí.
A protože jsem dnes jediný aktivní člen našeho spolku, který se (znovu) uchází o veřejnou funkci, považuji za nutné věnovat krátký článek shrnutí dosavadního vývoje. K popisovaným tématům jsem se pokoušel dohledat také související mediální výstupy.
Spolek Brno autem jsme zakládali v roce 2016 jako protiváhu cykloaktivistům a jako subjekt, který by měl hájit zájmy mlčící většiny společnosti, která auta potřebuje pro svoji práci a nebo osobní život.
Se stejnými zájmy jsme v roce 2018 kandidovali do veřejných funkcí na společných kandidátkách ODS, Svobodných a Brno autem.
Čtyřleté volební období je paradoxně poměrně krátké na nějaké zásadní projekty, protože v české státní správě a samosprávě všechno extrémně dlouhou dobu trvá. Přesto je ale dost dlouhé na to, aby se dala udělat spousta dobré práce.
Ihned po nástupu do funkcí na podzim 2018 nás čekala řada urgentnímu úkolů. Například zastavit zelené nesmysly jako plánovanou pěší zónu na Veveří. To byl obskurní projekt z Hollanovských dob, který měl Veveří předělit pěší zónou. Jak by to zhoršilo dopravu v celém městě si asi každý umíte představit. Záměr této pěší zóny městská část Brno-střed nakonec odmítla. Kromě zelených nesmyslů z minulosti bylo potřeba revidovat také některé zákazy a omezení. Zrodil se tak záměr zrušit zákaz levého odbočení na křižovatce Křenová – Dornych a na Hrnčířské jsme zase vyjednali, že se zruší nevyužívané vyhrazené stání pro armádní autobusy a prostor se změní na parkovací stání pro občany.
Dlouho se mluvilo o nové zastávce MHD na Úvoze, která by obsluhovala občany z přilehlé ulice Trýbova. V radě městské části jsem prosadil schválení záměru na realizaci nové zastávky trolejbusu. Realizace této zastávky výrazně zlepší dostupnost MHD občanům.
https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/zastavka-trolejbus-uvoz.html
Elektrické koloběžky vtrhly do Brna bez jakýchkoliv pravidel. Podařilo se mi prosadit novelu tržního řádu, která omezuje libovolné odkládání koloběžek. Pokud jejich provozovatelé nezajistí, aby je uživatelé odkládali jen na vymezená místa, mohou dostat pokutu. Jako městská část Brno-střed jsme byli rovněž první v České republice, kdo dokázal udělit provozovateli sdílených koloběžek pokutu za neoprávněný zábor veřejného prostranství.
https://brno.rozhlas.cz/brno-vymohlo-prvni-pokutu-za-spatne-zaparkovane-sdilene-kolobezky-8684238
Městská část má relativně omezené možnosti opravovat komunikace, protože má ve správě jen ty účelové. Přesto se mi podařilo prosadit projekt na rekonstrukci celého Bakalova nábřeží a úpravu předprostoru u ZŠ Křídlovická a MŠ Nádvorní. Z úrovně městské části jsme pak připravili například rekonstrukci vnitrobloku Nádvorní – Náplavka a opravu komunikace u ZŠ a MŠ Úvoz.
https://www.brno-stred.cz/tiskove-zpravy/bezpecnost-a-parkovani-u-vnitrobloku-bakalovo-nabrezi~p4984
Díky chybně nastavenému systému povolení vjezdů do historického centra se od roku 2018 skokově zvýšil provoz v centru Brna. Několik let jsem se snažil o snížení počtu vydaných vjezdových oprávnění a celkové zklidnění provozu. Od letošního července se mi podařilo vyjednat s vedením města nová pravidla. Platí výrazně zpřísněný systém a provoz v pěší zóně se viditelně omezil. Dočasné omezení provozu v pěší zóně bylo nově schváleno jako trvalé a klidný pohyb pěších po centru bude zajištěn i do budoucna.
https://dnesnibrno.cz/2022/jan-mandat-provoz-v-pesi-zone-se-omezi/
https://www.brnotoday.cz/vjezd-autem-na-namesti-svobody-se-vyrazne-zprisni/
Velké množství parkovacích stání v centru Brna zabírají veřejné instituce jako soudy, státní zastupitelství, policie a podobně. Dosud bylo parkování omezeno celodenně sedm dní v týdnu, přitom tyto instituce zpravidla neomezené parkování nepotřebují. Podařilo se mi prosadit požadavek na omezení celkového počtu vyhrazených stání pro instituce a také omezení doby regulace – na většině míst nově zaparkují rezidenti mimo pracovní dobu.
https://www.brno-autem.cz/revolucni-rozhodnuti-vyhrazena-mista-pro-instituce-se-uvolni-obcanum/
Prosadil jsem systém, kterým se upravuje parkování ve vnitroblocích. V konceptu rezidentního parkování nebyly původně vnitrobloky vůbec regulovány. Současná regulace omezuje vjezd do vnitrobloků jen rezidentům a abonentům. To snížilo dopravní zatížení jednotlivých vnitrobloků a občanům se tam mnohem lépe parkuje.
https://www.brnenskyhlas.cz/rok-od-regulace-vnitrobloku-system-funguje/
Za bývalého vedení města se často nesmyslně rušila parkovací místa. Například na Moravském náměstí za rektorátem MU. V tomto místě se nakonec podařilo parkovací místa obnovit. Nová parkovací stání se podařilo vytvořit třeba na Veletržní. Šířka ulice umožňovala pohodlné parkování po obou stranách při zachování provozu ve dvou pruzích.
https://www.brno-autem.cz/zamer-obnoveni-zrusenych-stani-na-moravskem-namesti/
Samozřejmě je nutné vyjádřit se i k tématu modrých zón – oblasti placeného stání se nám hned po volbách podařilo zásadně přepracovat a funguje efektivněji a hlavně jednodušeji než jak bylo schváleno za minulého volebního období. Občas se objeví výhrady, že jsme nezrušili modré zóny tak, jak bylo slibováno. Politika je umění možného a prosadit můžete pouze to, co prosadit jde. Aby se zóny nešířily dál tak by byla potřeba většina v radě nebo zastupitelstvu městské části. A většina zastupitelů jednoznačně podporovala naopak co nejrychlejší rozšíření zón. Pak jsme samozřejmě nic zrušit nemohli. Mohli jsme na tom trvat, sedět čtyři roky v opozici a neprosadit nic. Pak bych ale nedokázal prosadit všechno to, co jsem popsal výše. Taková je realita a věřím tomu, že ostatní dobrá práce nesplněný slib zrušení zón vyvažuje.
Zaujal vás výčet některých projektů, které se mi podařilo prosadit? Pak můžete podpořit společnou kandidátku ODS a TOP09 do zastupitelstva městské části Brno-střed v komunálních volbách 2022.
Více informací najdete na webu: https://www.stredspolecne.cz
Jan Mandát, předseda spolku a radní MČ Brno-střed