Špatná situace s parkováním v centru Brna je asi všeobecně známá a není nutné ji zde tedy nějak blíže popisovat. V dlouhodobém horizontu se vedení města snaží tuto problematiku řešit zavedením velmi nešťastného projektu rezidenčního parkování. V krátkodobém horizontu se ale čas od času přijímají docela rozumná opatření, jako typicky povolení parkování v ulici Údolní. Tam se v minulosti parkování běžně tolerovalo, než se z této ulice (a dalších jiných) stalo rýžoviště pokut a poplatků za odtahy. Zlé jazyky tvrdí, že povolení parkování v Údolní souvisí s Nadací Partnerství, která tam shodou náhod sídlí a která je ideově spřízněna s nynějším zeleným vedením magistrátu. Ale samozřejmě to může být čistě a jenom náhoda. Bez ohledu na tyto okolnosti je ale povolení parkování v Údolní velmi racionálním a správným krokem. Bohužel v jiných ulicích, kde by bylo parkování rovněž potřebné, se velmi intenzivně odtahuje. Typickými příklady jsou ulice Veveří a nově také Dukelská třída v Husovicích. Problematika Veveří je už poměrně stará, odtahy v Husovicích začaly nově někdy na konci roku 2015 a po krátké odmlce opět začaly. Že důvodem není úplně tak dodržování zákona jako spíš naplnění městské kasy trefně vystihuje článek v Severníku 2/2016. Situaci komentuje radní Brna-severu Martin Cibula, podle kterého je jedním z důvodů odtahů v Dukelské právě zakoupení nových odtahových vozidel Brněnskými komunikacemi.

Dukelskou a Veveří spojují tři podstatné věci – v první řadě není mezi chodníkem a tramvajovými kolejemi dostatek místa, aby bylo parkování v souladu se zákonem (§ 27 odst. 2 zákona 361/2000 Sb.), v druhé řadě je pak v obou ulicích a blízkém okolí velké množství obchodů, provozoven a institucí a v neposlední řadě je také v blízkém okolí prakticky nemožné v pohodě zaparkovat v kteroukoliv denní či noční hodinu. Husovice jsou na tom oproti středu města trochu lépe, ale situace se prakticky každým rokem zhoršuje. A samozřejmě tyto dvě ulice spojuje ještě ten fakt, že v nich velmi intenzivně působí odtahovací tandem MP Brno a Brněnských komunikací. Vozidla v těchto ulicích zaparkovaná porušují zákon, jistě. Proč se ale mohlo povolit parkování v Údolní a v jiných ulicích se stejně zaparkovaná vozidla odtahují? Proč nejde stejně vyřešit v jednom směru Veveří a Dukelskou? Ač jsem spíše příznivcem neplaceného stání, tak zrovna v případě Veveří bych byl pro vytvoření placených parkovacích stání. Kdo potřebuje na MSSZ, krajský úřad nebo do některého z přilehlých obchodů či restaurací by si jistě ochotně za možnost zaparkovaní zaplatil. Díky placenému stání by se zvýšila fluktuace vozidel a možnost krátkodobě zaparkovat, případně by se dalo v pracovní době omezit parkování na třeba 90 minut. V ulici Veveří neparkují lidé jen tak z nudy ale zpravidla proto, aby navštívili některou z přilehlých institucí a provozoven. A řekněme si upřímně, že provoz tam není tak velký, aby se v jednom směru nemohlo parkování povolit. Situace na Dukelské je velice podobná. V ulici samotné i blízkém okolí je několik desítek provozoven, pošta, banka. Do nedávna se tam neodtahovalo a zaparkovaná auta nikomu nevadila. I Dukelská by mohla mít v jednom směru legální parkovací místa, klidně i časově omezená, ale vlastníkům místních provozoven i jejich zákazníkům by to poměrně hodně pomohlo.

Co se musí stát, aby se parkování v uvedených ulicích řešilo jinak, než odtahy? Stačilo by v každé z nich zřídit pobočku nějaké zelené „neziskovky“?

Zvítězí zájem občanů nad zájmem městem vlastněných Brněnských komunikací, které potřebují „živit“ své odtahové speciály?

 

Jan Mandát, předseda spolku

 

Aktualizace 11.1.2017 – Nadace Partnerství se proti článku ohradila s tím, že se zavedením parkování nemá nic společného a toto naopak odmítá. Vyjádření zveřejňujeme tak, jak jsme jej obdrželi.

 

Vyjádření Nadace Partnerství k článku Brněnský dvojí metr, který byl zveřejněn na www.brno-autem.cz dne 7. ledna 2017
Nadace Partnerství se ohrazuje proti článku Brněnský dvojí metr, ve kterém je naznačováno, že za povolením parkování na ulici Údolní mohou stát mimo jiné i její zájmy. Pro takové tvrzení nemá autor relevantní zdroj a oporu a jedná se o čirou spekulaci skrytou do formulace “zlé jazyky tvrdí”, která je tímto zavádějící. Žádná souvislost mezi úpravou parkování na ulici Údolní a Nadací Partnerství neexistuje. Pro dopravní potřeby Nadace Partnerství je dostačující parkovací stání ve vnitrobloku na jejím vlastním pozemku. Dlouhodobé parkování aut na Údolní ulici přineslo naopak objektivní negativa – zhoršily se podmínky pro zásobování firem (například logistické firmy a přepravci dnes pravidelně stojí na protějším chodníku, případně v prostoru vjezdů do vnitrobloků), zhoršila se bezpečnost řidičů (při výjezdu z vnitrobloku je téměř nulový výhled), cyklistů i chodců (kvůli parkování na protějším chodníku) a zhoršila se průjezdnost MHD ve špičce (pokud kolona na Husovu ulici končí až na Údolní na kolejích). Podobně se na situaci budou bezesporu dívat i další subjekty se sídlem na Údolní bez ohledu na předmět své činnosti. Z těchto důvodů je tedy Nadace Partnerství jednoznačně proti nezpoplatněnému nerezidenčnímu a neregulovanému parkování na ulici Údolní.