Ve dnech 10. a 11. října 2014 proběhly komunální volby, z nichž vyvstala současná podoba brněnského magistrátu. Jako tradičně, málokdo se zajímal o program kandidujících politických subjektů a hodně lidí dalo na klamný dojem. Výsledky budeme sklízet ještě dva roky. Nedopusťme prosím, aby došlo ke stejné chybě v nadcházejících volbách do zastupitelstev krajů.
Pojďme si tedy po uplynutí poloviny mandátu zrekapitulovat, co slibovalo deset stran, jimž voliči udělili nejvíce hlasů, ohledně zlepšení parkování v Brně.
ANO 2011 (19,92 %)
Prosadíme chybějící strategii parkování včetně rezidenčního parkování a motivačních prvků pro eliminaci automobilové dopravy v centru města. Zavedeme skutečně fungující záchytná parkoviště v návaznosti na moderní systém městské dopravy evropského typu – „Zaparkuj a využij městskou hromadnou dopravu“ (P+R).
Česká strana sociálně demokratická (17,67 %)
Chceme pokračovat ve výstavbě parkovacích domů i podporovat soukromé projekty, které zlepší parkování ve městě Brně. Do jednoho roku dokončíme nový parkovací dům v Panenské ulici. V nejbližší době vybudujeme nové parkovací prostory v budoucím Janáčkově kulturním centru. Chystáme projekty park and ride (v lokalitě Olomoucká, Veveří a u Ústředního hřbitova). Zavedením systému parkovacích zón v nejproblematičtějších lokalitách chceme umožnit bezproblémové parkování místních rezidentů. Na místech, kde je to možné a rozumné, legalizujeme dosud nelegální parkovací místa.
Žít Brno s podporou Pirátů (11,89 %)
Budeme podporovat řidiče v tom, aby auto nechali co nejdál od centra a pro dopravu využili zejména MHD. K tomu by mělo vést odstupňování ceny parkovného (čím blíže k centru, tím dražší) a zároveň uznání parkovacího lístku, případně parkovací karty jako jízdního dokladu do MHD (takzvané park and ride). Ruku v ruce s tímto krokem vytvoříme odstavná parkoviště v okrajových špatně využitelných lokalitách (například u Tesca v Králově Poli) a zavedeme nové spoje, které budou zajišťovat rychlé spojení mezi odstavným parkovištěm a blízkými uzly MHD.
Křesťanská a demokratická unie – Československá strana lidová (11,83 %)
Není nad to, když si můžete ve městě vyřídit vše co potřebujete a nemusíte se ohlížet na docházkovou vzdálenost a ještě hledat vhodné parkování. Prosadíme krátkodobá parkovací místa s maximální časovou délkou do 30 minut.
Občanská demokratická strana (7,62 %)
Podstatné pro Brno je:
- snadnější zaparkování před svým domem nebo bytem,
- uvést do praxe připravený ucelený systém parkování,
- nová parkovací místa úpravou silnic a dopravních značek,
- modré parkovací zóny zejména v centru města pro stálé obyvatele za symbolický poplatek,
- dokončit soustavu parkovacích domů v centru,
- záchytná parkoviště na okraji města, účtenka poslouží jako lístek pro MHD,
- slabší doprava v centru, méně hluku, zplodin a prachu,
- posílení role MHD.
Strana zelených (7,38 %)
Ulice přeplněné parkujícími auty považujeme za jeden z nejvážnějších problémů v Brně. Je třeba jej řešit inteligentním systémem parkování, který bude nutit k efektivnějšímu využívání míst. Zelení podporují zavedení rezidenčního systému parkování, detailní podmínky jeho fungování v jednotlivých čtvrtích však musí být otevřené a důkladně projednány s místními obyvateli.
Vyšší množství aut směřujících do centra už brněnské ulice neunesou. Proto je třeba řidičům nabídnout jiné způsoby, jak se pohodlně a rychle do centra dostat — například možnost zaparkovat mimo centrum s komfortním napojením na MHD a jízdenkou zdarma. Nově postavené parkovací domy v centru musí být využity k přesunu aut, která dosud zabírají prostor na chodnících a veřejných prostranstvích. Inteligentním nastavením cen parkovného toho lze dosáhnout.
Komunistická strana Čech a Moravy (6,73 %)
- vytvářet na příjezdech do města záchytná parkoviště v návaznosti na systém MHD
TOP 09 (6,57 %)
Parkování je chápáno jako veřejná služba a město by nemělo ztratit kontrolu nad možností ovlivnění jednotlivých regulativů jako je například cena parkovného. Realizace strategie parkování v městě Brně musí být v souladu s celkovou koncepcí brněnské dopravy, a to na základě ověřených zkušeností ze zahraničí. Případné rozhodnutí o zřízení parkovacích zón by mělo být plně v kompetenci městských částí, avšak za určitých podmínek. Pokud se městské části rozhodnou vybudovat parkovací zóny pro rezidenty, musí tato místa přes den (cca v době 7-17 hod.) sloužit návštěvníkům oblasti. Městská část by dále měla vymezit retenční parkovací plochy, které umožní parkování nad limit omezení parkovací zóny a pro dlouhodobé návštěvníky oblasti. Chceme zajistit smysluplný rozvoj park and ride (P+R), park and kiss (P+K) a také rozvoj statické dopravy s ohledem na budoucí potřeby města.
“A co Brno?” (3,60 %)
- podpora vzniku nových parkovacích míst
Strana svobodných občanů (2,41 %)
Lepší parkování v Brně:
- povolíme stání všude tam, kde je to dobře možné
- při rekonstrukcích navýšíme nebo alespoň zachováme počet parkovacích míst
- k parkování upravíme i další místa
- parkoviště nesmí být zbytečně zpoplatňována
- jasné NE rezidenčním parkovacím zónám
- městská policie musí řidičům sloužit, ne je šikanovat
Závěrem výtah z dohody o koaliční spolupráci mezi ANO 2011, Žít Brno s podporou Pirátů, KDU-ČSL a Stranou zelených pro Zastupitelstvo města Brna v období 2014 –2018
Doprava
Budeme usilovat o dokončení velkého městského okruhu. Vytvoříme síť záchytných parkovišť a parkovacích domů s inteligentním navigačním systémem. Ve spolupráci s městskými částmi zavedeme postupně systém rezidenčního parkování. Podpoříme rozvoj sítě tramvajových a trolejbusových tratí. Zrealizujeme prodloužení tramvajové tratě do bohunického kampusu a na Kamechy. Zatraktivníme veřejnou dopravu a cyklodopravu s cílem zvýšit její konkurenceschopnost vůči automobilové dopravě. Efektivně zlevníme předplatní jízdenky Městské hromadné dopravy (dále jen „MHD“). Doplníme spoje tam, kde je třeba. Budeme odstraňovat bariéry ve vozech i na zastávkách MHD. Vytvoříme reálný, bezpečný a funkční systém cyklodopravy v Brně. Umožníme bezpečné parkování kol.
Jak vypadají předvolební sliby přetavené ve skutečnost, si můžete ověřit každý sám.