Minule jsme se podívali na vozidla oblíbených brněnských náměstků, teď prozkoumáme jejich knihy jízd. Podle reklam na koalici Žít Brno s TOP 09 máme chtít víc, takže jsme se kromě nákladů a projetých kilometrů zaměřili blíže na to, kam se naši oblíbení náměstkové vypravili. A je to vskutku zajímavé zkoumání.

Sledované období: celý rok 2015 a první polovina roku 2016 (378 pracovních dní).

Matěj Hollan a jeho kniha jízd

Oceňujeme smysl pro humor hnutí Žít Brno. Třeba ten vtip s vodou se jim opravdu povedl. Když jsme si však pročítali knihu jízd jejich náměstka, mrzl nám úsměv na rtech. Tohle všechno jsme zaplatili my všichni, z našich daní.

1) Služební versus soukromé jízdy

Počet služebních kilometrů: 78 323.

Počet soukromých kilometrů: 0.

Zlé jazyky tvrdí, že Matěj Hollan byl spatřen, jak se nechá dopravovat do baru s přáteli. Proto nás překvapuje nula soukromých kilometrů. Že by pan náměstek měl neodkladnou noční schůzku? To ví pouze on a jeho šofér.

2) Využití služebního vozu

Hlavní bod obhajoby nestandardního nájezdu kilometrů automobilu pana náměstka byl následující: „Služební auto, které mám jako každý jiný náměstek, neslouží jen mně, ale pokud je třeba, jezdí s ním služebně šéf úseku, šéfové odborů, zaměstnanci, zastupitelé, kteří někam pracovně jedou jednat.“

Pokud služební vůz pana náměstka v obdobích 1. ledna až 11. prosince 2015 a 1. ledna až 30. června 2016 najezdil 78 446 km a on sám jím dle knihy jízd ve stejném období najezdil 77 309 km, jiní lidé z magistrátu ho měli k dispozici na 1137 km. Vyjádřeno relativně to je 1,5% využití ostatními z hlediska kilometrů. Američané na to mají úsloví: sharing is caring. (Sdílení je starání se.) A pan Hollan vypadá dost bezstarostně.

3) Jízdy po Brně

Skrz plán mobility nám zástupci Žít Brno představují jejich vize o zklidnění automobilové dopravy ve městě a navýšení počtu cyklistů, pěších a využívání MHD. Přitom jejich náměstek najezdil celých 24 665 km po Brně (31,5 % jeho veškerého nájezdu), což odpovídá produkci zhruba pěti tun CO2 automobilu tohoto environmentalisty, koordinátora klimatické kampaně Hodina Země a akce umělců proti globálnímu oteplování.

Dny s nejvyšším nájezdem po Brně: 24. září 2015 (262 km), 2. března 2015 (228 km) a 22. června 2016 (211 km). Skupina navázaná na magistrát Jezdím pro Brno uvádí, že průměrná rychlost auta ve městě je 35 km/h. To by znamenalo, že 24. září 2015 musel náměstek jezdit přinejmenším sedm a půl hodiny bez zastavení. Že by si udělal z auta mobilní kancelář?

Rozpočítáno na pracovní dny, projel přes 65 km po Brně denně. Když uvážíme pouze dny, kdy skutečně po Brně cestoval, vychází to průměrně na více než 76 km denně.

Městská hromadná doprava v Brně byla celou dobu v provozu a mohl ji pohodlně využít. Proč se raději nechal vozit autem?

4) Počet jízd o víkendu a státních svátcích

Počet jízd o víkendech bylo 92 (z celkového počtu 1032), vozidlo při nich překonalo 7049 km (z celkových 78 323 km). Všechny cesty byly služební. O víkendech a státních svátcích procestoval samotným Brnem služebním autem 657 km. Je pan náměstek Hollan workoholik, nebo v tom je něco jiného?

5) Vybrané jízdy

a) Brno – Kurdějov a zpět a ještě jednou:

18.03.2015 St Brno Kurdějov Služební cesta 30
18.03.2015 St Kurdějov Brno Služební cesta 30
18.03.2015 St Brno-město   Služební cesta 60
18.03.2015 St Brno Kurdějov Služební cesta 30
18.03.2015 St Kurdějov Brno Služební cesta 30

Kurdějov je asi u pana náměstka oblíben:

07.07.2015 Út Brno-město Kurdějov Služební cesta 25
07.07.2015 Út Kurdějov Brno Služební cesta 25
07.07.2015 Út Brno-město   Služební cesta 48
08.07.2015 St Brno-město   Služební cesta 43
08.07.2015 St Brno-město   Služební cesta 20
08.07.2015 St Brno-město Kurdějov Služební cesta 25
08.07.2015 St Kurdějov Brno-město Služební cesta 25

A jezdí tam často:

27.07.2015 Po Brno Kurdějov Služební cesta 25
27.07.2015 Po Kurdějov Brno Služební cesta 25

A stále:

22.08.2015 So Brno Kurdějov Služební cesta 25
22.08.2015 So Kurdějov Brno Služební cesta 25

b) Vídeň – město zaslíbené:

Tam a zpět dvakrát v jeden den, navíc v neděli:

18.01.2015 Ne Brno Vídeň Služební cesta 136
18.01.2015 Ne Vídeň Brno Služební cesta 130
18.01.2015 Ne Brno Vídeň Služební cesta 130
18.01.2015 Ne Vídeň Brno Služební cesta 168

A následně ještě mnohokrát:

23.04.2015 Čt Brno Vídeň Služební cesta 120
23.04.2015 Čt Vídeň   Služební cesta 22
23.04.2015 Čt Vídeň   Služební cesta 21
24.04.2015 Pá Vídeň Brno Služební cesta 120

 

06.05.2015 St Brno Vídeň Služební cesta 120
06.05.2015 St Vídeň   Služební cesta 36
06.05.2015 St Vídeň Brno Služební cesta 120

 

07.05.2015 Čt Brno Vídeň Služební cesta 120
07.05.2015 Čt Vídeň   Služební cesta 19
07.05.2015 Čt Vídeň   Služební cesta 21
07.05.2015 Čt Vídeň Brno Služební cesta 120

 

14.05.2015 Čt Brno Vídeň Služební cesta 120
14.05.2015 Čt Vídeň   Služební cesta 27
14.05.2015 Čt Vídeň   Služební cesta 13
14.05.2015 Čt Vídeň Brno Služební cesta 120

 

16.05.2015 So Brno Vídeň Služební cesta 120
16.05.2015 So Vídeň   Služební cesta 21
16.05.2015 So Vídeň   Služební cesta 23
16.05.2015 So Vídeň Brno Služební cesta 120

 

18.05.2015 Po Brno Vídeň Služební cesta 120
18.05.2015 Po Vídeň   Služební cesta 28
18.05.2015 Po Vídeň   Služební cesta 27
18.05.2015 Po Vídeň Brno Služební cesta 120

 

22.05.2015 Pá Brno Vídeň Služební cesta 120
22.05.2015 Pá Vídeň   Služební cesta 14
22.05.2015 Pá Vídeň   Služební cesta 14
22.05.2015 Pá Vídeň Brno Služební cesta 120

 

24.05.2015 Ne Brno Vídeň Služební cesta 120
24.05.2015 Ne Vídeň   Služební cesta 11
24.05.2015 Ne Vídeň   Služební cesta 11
24.05.2015 Ne Vídeň Brno Služební cesta 120

 

09.06.2015 Út Brno Vídeň Služební cesta 120
09.06.2015 Út Vídeň   Služební cesta 19
09.06.2015 Út Vídeň   Služební cesta 12
09.06.2015 Út Vídeň Brno Služební cesta 120

 

15.06.2015 Po Brno Vídeń Služební cesta 120
15.06.2015 Po Vídeń   Služební cesta 33
15.06.2015 Po Vídeň   Služební cesta 27
15.06.2015 Po Vídeň Brno Služební cesta 120

 

16.06.2015 Út Brno Vídeň Služební cesta 120
16.06.2015 Út Vídeň   Služební cesta 22
16.06.2015 Út Vídeň Brno Služební cesta 120

 

21.09.2015 Po Brno Vídeň Služební cesta 120
21.09.2015 Po Vídeň   Služební cesta 21
21.09.2015 Po Vídeň   Služební cesta 14
21.09.2015 Po Vídeň Brno Služební cesta 120

 

23.10.2015 Pá Brno Vídeň Služební cesta 120
23.10.2015 Pá Vídeň   Služební cesta 19
23.10.2015 Pá Vídeň   Služební cesta 19
23.10.2015 Pá Vídeň Brno Služební cesta 120

 

25.11.2015 St Brno Vídeň Služební cesta 120
25.11.2015 St Vídeň   Služební cesta 27
25.11.2015 St Vídeň Brno Služební cesta 120
26.11.2015 Čt Brno-město   Služební cesta 11
26.11.2015 Čt Brno Vídeň Služební cesta 120
26.11.2015 Čt Vídeň   Služební cesta 14
26.11.2015 Čt Vídeň   Služební cesta 14
26.11.2015 Čt Vídeň Brno Služební cesta 120

 

20.03.2016 Ne Brno Vídeň Služební cesta 120
20.03.2016 Ne Vídeň   Služební cesta 27
20.03.2016 Ne Vídeň   Služební cesta 27
20.03.2016 Ne Vídeň Brno Služební cesta 120

c) ani o státních svátcích náměstek nelení a pilně jezdí:

06.07.2015 Po Brno-město Větrný Jeníkov Služební cesta 100
06.07.2015 Po Větrný Jeníkov Brno-město Služební cesta 100
06.07.2015 Po Brno-město   Služební cesta 39

 

08.05.2016 Ne Brno-město   Služební cesta 8
08.05.2016 Ne Brno Praha Služební cesta 200
08.05.2016 Ne Praha   Služební cesta 8
08.05.2016 Ne Praha   Služební cesta 9
08.05.2016 Ne Praha Brno Služební cesta 200

6) Nové služební vozidlo

Původní služební auto bylo v prosinci 2015 vyměněno po 187126 ujetých kilometrech za úplně nové. Za to prý ale Žít Brno nemůže.

snimek-obrazovky-2016-10-02-v-8-56-50

Příspěvek naznačuje, že odpovědnost nese magistrát. (Ono Žít Brno nemá nic společného s magistrátem?) A proč pan Hollan, po vzoru pana Andera, nepřešel na CNG?

Martin Ander a jeho kniha jízd

Pan náměstek Ander je o něco zkušenější politik, takže si dává pozor na to, co by mohlo být použito proti němu. A přestože o nás šířil nepravdy ohledně Dne bez aut, my k němu budeme spravedliví.

1) Služební versus soukromé jízdy

Počet služebních kilometrů: 42 021.

Počet soukromých kilometrů: 0.

To odpovídá jeho tvrzení v rozhovoru na AutoRevue.cz: „Nevyužívám [služební vozidlo] k soukromým účelům.“ Dobře zahrané.

2) Využití služebního vozu

Ve stejném rozhovoru tvrdil na svou obranu: „Služební magistrátní auto, které mám stejně jako všichni náměstci k dispozici, velmi často sdílím — jezdí s ním na jednání mimo Brno zastupitelé pověření účastí na jednání svazků obcí, jezdí s ním významní hosté při návštěvách Brna.“

Opět použijeme porovnání v obdobích 1. ledna až 11. prosince 2015 a 1. ledna až 30. června 2016, kdy jeho služební vůz urazil 43 273 km. On sám jím dle knihy jízd ve stejném období najezdil 41 307 km, jiní lidé jím tedy najeli 1966 km. Vyjádřeno relativně to je 4,5% využití ostatními z hlediska kilometrů.

3) Jízdy po Brně

Jako zástupce Strany zelených pan náměstek rád mluví o nízkoemisních zónách, dokonce si na to sem zve i  zahraničního environmentalistu, který se v únoru diví, že tu nemáme skoro žádné cyklisty. Proto je překvapivé, že on sám se za 18 měsíců na znečištění Brna podílel 19 768 km (téměř polovina všech jeho jízd), což odpovídá zhruba čtyřem tunám vyprodukovaného CO2, nemluvě o jiných, skutečně škodlivých zplodinách.

Byly dny, kdy pan Ander procestoval autem klidně i 150 km po Brně: 14. a 21. ledna 2016, 2. a 3. dubna 2015. A pokud nájezd zprůměrujeme dle pracovních dnů, projel přes 52 km po Brně denně. Když uvážíme pouze dny, kdy skutečně po Brně cestoval, vychází to průměrně na 54 km denně.

Slovy pana náměstka byla mírná zima a dalo se tak po celý rok jezdit na kole. Proč se nezachoval podle svých vlastních doporučení?

4) Počet jízd o víkendu a státních svátcích

Pan náměstek Ander o víkendech projezdil 1922 km (z celkových 41 023 km). Všechny jeho cesty byly služební. Mimochodem, co musel zařizovat pan náměstek v Den upálení mistra Jana Husa 6. července 2015, že musel po Brně najezdit 76 km? A co v Den vítězství 8. května 2016, kdy najezdil 54 km, rovněž po Brně?

5) Vybrané jízdy

Protože se jezdilo tak často po Brně, může se Martin Ander těžko rovnat Matěji Hollanovi. Ovšem zaujala nás tato páteční cesta:

1.4.2016 Pá Brno Dvůr Králové Služební cesta 184
1.4.2016 Pá Dvůr Králové   Služební cesta 4
1.4.2016 Pá Dvůr Králové Brno Služební cesta 186
1.4.2016 Pá Brno-město   Služební cesta 7

Věděli jste, že je Dvůr Králové nad Labem proslaven svou krásnou zoo?

6) Nové služební vozidlo

V daném období dle stavu tachometru pan Ander vystřídal tři auta. V červenci nakonec skončil u CNG, což ho samozřejmě šlechtí. Jenom se divíme, že to trvalo tak dlouho, tohle auto nabízí Škoda už déle než dva roky.

Závěr

Je možné, že při zadávání knihy jízd se někde stala chyba. Nebo že nám zaměstnanci magistrátu poslali jiná data, kupříkladu z dob tolikrát kritizovaného primátora Onderky. Mohli jsme něco špatně pochopit či udělat chybu ve výpočtech. Mýlit se je lidské.
Proto se těšíme na reakci obou náměstků s jasným vysvětlením, jak to bylo s jejich jízdami doopravdy, bez obvyklých politických vytáček. Chtějme toho po nich víc. Přichází vysvětlení 2.0.

 

Zdroj informací:

Kniha jízd náměstka Andera

Kniha jízd náměstka Hollana

 

Doplnění 10. října: pan náměstek Hollan se konečně po týdnu vyjádřil a my uznáváme, že některá podivná čísla jsou způsobena nepořádkem v jeho knize jízd a naší špatnou interpretací dat v analýze. Leccos však nadále zůstává záhadou. Pan náměstek Ander nadále mlčí.