Vyzkoušeli jsme za vás – nový parkovací dům Domini park na Panenské.
Jak se tam přijíždí, jak parkuje, kolik to stojí a jezdí se tam lépe, než v Rozmarýnu?
Brno autem pro Vás mezi prvními vyzkoušelo nově otevřený parkovací dům v centru Brna, na ulici Panenská.
Příjezd
Vjezd je z ulice Husovy z obou směrů a je společný i pro parkoviště u hotelu International. Na dopravním značení je také ihned vidět, je-li volno.
Velikost vozidel je omezena maximální výškou i šířkou 2m.
Ergonomie průjezdu
Vnitřní uspořádání je podobné, jako u Rozmarýnu, tzn. dům je rozdělen na půlpatra. Tím ovšem veškerá podobnost končí: Domini Park překonává Rozmarýn skoro ve všem.
Průjezdy jsou pohodlně široké.
Mezi patry se přejíždí velmi pohodlně a ani větší vozidla by neměla mít problém s průjezdem. S testovacím Volvem XC90 se dalo pohodlně projet bez jakéhokoli couvání. Po výjezdu úplně nahoru a dolů (16 půl pater nahoru a pak dolů) to jako na kolotoči, ale ke konci už se dají výjezdy a sjezdy projíždět docela rychle.
Parkování
U každého místa jsou světla, podle nichž se rychle zorientujete, kde jsou volná místa, a také světelná tabule, která ukazuje, kolik volných míst je v dalším patře.
Dobře jsou označena i parkovací místa pro hendikepované řidiče. Bohužel, v době mé návštěvy nefungoval výtah, což parkování tělesně postižených naopak znemožnilo. Doufejme, že to byl jen dočasný problém, který BKOM záhy opraví.
Pokud máte LPG/CNG, je pro Vás 20 míst na střeše.
V podlaží -1 jsou vyhrazená místa pro elektromobily. Jsou označená zeleně s nápisem EKO. Nabíječky by však měly přibýt až v budoucnu.
Parkovací místa jsou dostatečně široká pro pohodlné nastupování a i delší auto nevyčnívá do průjezdu. Na snímku níže je auto zaparkováno co nejvíce dozadu v místě, kde je sloup, tzn. nejkratší místo. Zřejmě počítali i s Fordem F150 nebo Dodge RAM.
Aby se projektanti vyhnuli dispoziční omezením, je výjezd o 2 patra níže, než je vjezd, takže i když zaparkujete v přízemí, stejně při výjezdu musíte několik půlpater sjet do podzemí a vyjíždíte z podlaží -2A.
Nezapomeňte si kartu v autě, ale vezměte ji s sebou – karta slouží k otevření dveří, abyste se dostali zpět do parkovacího domu.
Protože se při vjezdu eviduje Vaše registrační značka, po zaplacení lístku se Vám závora otevře automaticky. Příjemná vychytávka!
Placení
Pokladen je několik, ovládání je intuitivní a automat akceptuje mince i bankovky. Bohužel v dnešní době zcela nepochopitelně nebere platební karty. Ale třeba ta zaslepená místa na automatu jsou příprava do budoucna.
Poloha
Poloha v rámci města je bez pochyb excelentní. Pokud míříte na Náměstí Svobody, je toto nejlepší a nejrychlejší možnost parkování. Pokud jdete na Husovu 5, je blíž parkovací dům na Kopečné, ale pokud přijíždíte od severu, zřejmě bude v provozu lepší zaparkovat zde a dojít, než jet autem až na Kopečnou a pak šlapat do kopce.
Střed nám. Svobody: 222m – cca 4 minuty chůze.
Česká/Joštova: 355m
Dominikánské náměstí: 59m
ÚMČ Brno-střed: 313m
Magistrát Husova: 490m
Cena
Snad jediné mínus. Parkování je dražší, než je mnoho z nás zvyklých. Za 43 minut jsem ve státní svátek platil 45 Kč. Zjednodušeně: první půlhodina 15 Kč, potom každá hodina 30 Kč. Cena je sice podobná, jako na ulici, ale nejde tady použít metoda „zaplatím jen něco“.
Doba/Lokalita | Domini Park | Parkovací hodiny |
Do 30 min | 15 Kč | 15 Kč |
Do 1h | 45 Kč | 30 Kč |
Do 2h | 75 Kč | 70 Kč |
Do 3h | 105 Kč | 110 Kč |
Návštěva banky nebo úřadu se i s průjezdem dá do 30 minut zvládnout těžko. Jen cca 10 minut je pěší přesun. Je tedy možné předpokládat, že většina z nás zaplatí 45–75 Kč, za celý pracovní den (8,5 h + cesta) zaplatíte 285 Kč za den (5.700 Kč měsíčně), takže na denní dojíždění do práce, nebo pro provozovatele obchodů je to velmi drahá varianta, spíše dokonce nereálně drahá. Provozní řád nenabízí žádnou možnost dlouhodobého pronájmu, což je velké, ale opravdu velké mínus. Přitom přesně tohle by byla cesta jak se zbavit z centra aut rezidentů, pokud by cena byla rozumná. Pokud se na sídlištích pronajímá garážové stání za cca 800–1.000 Kč za měsíc, zde by rozumná cena mohla být např. do 2.000 Kč.
Naopak je to velmi zajímavá varianta, pokud v centru Brna potřebujete třeba na zimu odstavit Vaše letní kabrio, chcete aby bylo 24/7 pod kamerami a mezitím s autem nebudete jezdit. To je za 500 Kč na neomezenou dobu (= „ztráta lístku“).
Vzhled
Na unkci parkování nemá vliv, ale na to, že je to parkovací dům, tedy z principu ne příliš estetická budova, nijak v zástavbě nevyniká, ani neruší pohedy. Naopak, z kavárny nebo galerie na střeše bude pěkný výhled na město i na park na Špilberku. Směrem k Husově ulici zůstaly zachovány zbytky městských hradeb.
Závěr
Verdikt: 4/5 – velmi dobré!
Plný počet bodů pokazila jen absence platby kartou a nefunkční výtah.
Ve zkratce:
+ Poloha
+ Snadnost parkování
+ Kapacita
– Cena
– Absence platby kartou
Testovací auto:
Volvo XC90, D5 AWD, 120kW.
Pro spolek Brno autem zpracoval Oldřich Peprla.