Na facebookovém profilu Brno autem je možné často číst o všemožných dopravních inspiracích ze zahraničí, stejně jako se tam často objevují vzájemné stížnosti řidičů na cyklisty, cyklistů na řidiče, chodců na cyklisty, cyklistů na chodce, atd.

Často mi přijde, že ve vyspělých západních zemích, třeba v USA nebo v Německu, funguje doprava o něco lépe než u nás. Pochopitelně, na mnoho staveb je více peněz, na některé stavby také více místa. Ale není to jen o tom. Mnoho dopravních staveb v zahraničí funguje proto, že jsou řešeny hlavně chytře (nikoli nutně draze) a také proto, že mnohé z takových staveb jsou sdílené, některé i prostorově úsporné a jejich uživatelé vzájemně respektují. Možná to nám chybí v Brně především, chytrá řešení a vzájemný respekt.

Příklady v tomto článku pocházejí z velkoměst i venkova, ne z lokalit nutně srovnatelných s Brnem, nebudou všechny v Brně a jeho okolí použitelné, ale jsou jistě zajímavé. Neberte je jako územní plán :-), ale spíše jako brainstormingový cestopis po německých uličkách i silnicích křižujících celé Spojené státy. Anebo alespoň po odkazech na ně. Ty jsou většinou uvedeny, pro více informací a dalších odkazů, v angličtině. Některé z nich je v případě potřeby možno přepnout do češtiny.

1

San Francisco (asi 865 000 obyvatel), silnice, parkování i cyklostezka v poměrně kopcovitém terénu. Parkující i cyklisté na sebe musí dávat navzájem pozor. https://en.wikipedia.org/wiki/San_Francisco

2

San Francisco, vyhrazený pruh pro MHD, ale také pro taxíky, Uber a běžná auta, ve kterých jede více než jeden člověk – to je fér. https://en.wikipedia.org/wiki/High-occupancy_vehicle_lane

untitled

Český trolejbus v San Franciscu, nosiče na kola vpředu, kolo nemusí nutně dovnitř. https://en.wikipedia.org/wiki/San_Francisco_Municipal_Railway

5

Estakáda s dálnicí I-64 (z Chesapeake ve Virginii do Wentzville v Missouri). Foceno v centru Louisville v Kentucky (asi 760 000 obyvatel), pod dálnicí park i parkoviště :-) . V pozadí muzeum Muhammad Ali Center, na řece Ohio pak parník The Belle of Louisville. Všechno i se sjezdem se muselo vejít na úzký pás podél řeky. https://en.wikipedia.org/wiki/Interstate_64

6

Dálnice I-71 z Louisville v Kentucky do Clevelandu v Ohiu. Opět na estakádě, pod ní park, cyklokrosové centrum, vodní prvky. https://en.wikipedia.org/wiki/Interstate_71 https://en.wikipedia.org/wiki/Louisville_Waterfront_Park

7

Jeffersonville, Indiana – Louisville, Kentucky – silnice US 31 (ze Spanish Fort v Alabamě do Mackinaw City v Michiganu) a most George Rogers Clark Memorial Bridge spojující obě města a státy přes řeku Ohio. Pravý pruh je sdílený řidičy a cyklisty. Takové řešení se sice nejeví jako šťastné, ale v Kentucky a Indianě to asi funguje. Je k zamyšlení, jak by to fungovalo v ČR. Pro zajímavost je možno uvést, že tento most slouží také k odpalování ohňostrojů běhen ohňostrojného festivalu „Thunder over Louisville“ a Muhammad Ali z něj hodil svou zlatou medaili z olympijských her v Římě v roce 1960 dolů do řeky, poté, co jej odmítli jakožto Afroameričana obsloužit v restauraci.

https://en.wikipedia.org/wiki/George_Rogers_Clark_Memorial_Bridge

https://en.wikipedia.org/wiki/U.S._Route_31

https://en.wikipedia.org/wiki/Louisville,_Kentucky

8

9

University of Idaho, Moscow, Idaho, USA (asi 20 000 obyvatel + 11 000 studentů) – univerzitní kampus. Sdílená stezka–krajnice pro chodce, bruslaře, cyklisty. Řešení třeba pro okrajové části Brna a Brno-venkov. https://en.wikipedia.org/wiki/Moscow,_Idaho

11

10

Venkovské řešení – sdílená stezka mezi univerzitními městy Pullman ve Washingtonu (30 000 obyvatel + 20 000 studentů) a Moscow v Idahu (20 000 obyvatel a 11 000 studentů) podél čtyřproudé silnice WA-270/ID-8. Tuto stezku najdete značenou i na turistické mapě na mapy.cz . Stezka je určena k různým aktivitám, její uživatelé musí dát přednost autům tam, kde stezka kříží silnici, musí dávat pozor na sebe navzájem, chodci mají přednost. https://en.wikipedia.org/wiki/Bill_Chipman_Palouse_Trail , https://en.wikipedia.org/wiki/Pullman,_Washington

12

Moscow, Idaho – kuriozita první, drive-thru kavárna pro hipsterské řidiče a cyklisty.

13

Moscow, Idaho – na špatný stav krajnice či štěrk na silnici po opravě jsou zejména motorkáři včas a viditelně upozorněni.

14

Moscow, Idaho – pětiproudá silnice. Prostřední pruh slouží k odbočení doleva a k připojení se, pokud na silnici vjíždíte odbočením vlevo. Cyklostezka zde za krajnicí.

15

Dálnice I-90 (Boston-Seattle, 4 861 km), příjezd do Seattlu od Washingtonova jezera. Dálnice vede do tunelu, nad tunelem obytná čtvrť a parky. https://en.wikipedia.org/wiki/Interstate_90

16

Seattle (asi 662 000 obyvatel), státní silnice 99 „Aljašská cesta“ na viaduktu, postaveném v roce 1953. Pod silnicí parky, budovy, restaurace, parkoviště, zastávky MHD, trať příměstského vlaku, některé sloupy porostlé zelení. https://en.wikipedia.org/wiki/Seattle , https://en.wikipedia.org/wiki/Alaskan_Way_Viaduct . Mimochodem, v Seattlu jezdí české tramvaje Inekon http://ekonomika.idnes.cz/americky-seattle-ovladly-ceske-tramvaje-fda-/ekoakcie.aspx?c=A071214_121758_ekoakcie_spi .

18 17

Landau, Německo (asi 50 000 obyvatel) – prostorově i finančně úsporné řešení. Cyklostezka od chodníku oddělena pouze jiným typem dlažby. Chodci a cyklisté na sebe musí navzájem dávat pozor. Fungovalo by to v ČR? Dodatková tabulka s kolem a nápisem „frei“ neznamená „bez cyklistů“, ale to, že se značka na cyklisty nevztahuje. Podobně mohou cyklisté vjet i do vybraných jednosměrek (ne do všech!), prostě je třeba jezdit ohleduplně. Parkování možné, ale ne zadarmo.

https://en.wikipedia.org/wiki/Landau

19

Landau, Německo (asi 50 000 obyvatel) – v okrajových obytných částech se smí parkovat zdarma, a klidně i částečně na chodníku, dělá se to běžně, nikdo to neřeší.

20

Mannheim – hlavní nádraží. Město s asi 300 000 obyvateli. Parkovací dům u nádraží, pod ním stanoviště dálkových autobusů. Foto: Google StreetView. https://en.wikipedia.org/wiki/Mannheim , http://en.parkopedia.de/parking/mannheim/

21

Mannheim – hlavní nádraží. Příjezd aut k parkovacímu domu, cyklostezka k nádraží, odbočka pro autobusy a taxi, stojany na kola. Foto: Google StreetView.

22

Strasbourg, Place Gutenberg, čilý provoz v nejcentrovatějším centru, hned vedle katedrály. Silnice včetně cyklostezky a odbočky do podzemních garáží pro 264 aut za 2 EUR/hod. Strasbourg je město více než 750 let staré a má asi 276 000 obyvatel. https://en.wikipedia.org/wiki/Strasbourg , http://en.parkopedia.fr/parking/strasbourg/

23

Strasbourg, centrum, Rue des Boeufs, parkovací dům „Austerlitz“ pro 500 aut za 1,50 EUR/hod. Zaparkujete auto a můžete si půjčit kolo :-) .

Tak co myslíte, užily by se některé z těchto staveb a nápadů i v Brně?

 

Ing. Jan David, Ph.D.

Foto: autor, není-li uvedeno jinak.