Legenda revoluce v taxislužbě přišla 1. února do Brna. Hned první den jsme ji pro vás vyzkoušeli a přinášíme vám jako první recenzi služeb této „alternativě k taxislužbě“.

uber01

Nejprve pár informací pro ty z vás, kteří o Uberu ještě neslyšeli. Nebudeme se držet právních výkladů ani rozsudků (zájemci o problematiku si mohou přečíst pěkný článek jeho poslední soudní výhře), ale řeknu to jako spotřebitel – Uber je v podstatě mnohem levnější taxík. Jenže možná bez všech právních náležitostí, jako je např. taxametr, protože ten u takové služby postrádá smysl. Mnozí o Uberu říkají, že balancuje na hraně zákona a v některých zemích ho rovnou zakázali, protože narušuje zažité pořádky.

Sám sebe Uber popisuje jako zprostředkovatel spolujízdy. Od Uberu získáte jistotu nad cenou, protože vám ji předem spočítá aplikace ve vašem mobilu. Kdo někdy jel, i byť licencovaným taxíkem třeba v Bukurešti, tak ví, jaká je to zásadní výhoda. Pokud si do aplikace zadáte platební kartu, na konci jízdy se jen s řidičem rozloučíte a Uber si peníze strhne z vaší karty, nemusíte řešit hotovost, výměnu peněz v zahraničí nebo strach se zneužití karty řidičem.

Hned první den jsem absolvoval dvě jízdy s Uberem: Líšeň–Jírova do Vaňkovky a za pár hodin zpět. Oba řidiče jsem samozřejmě náležitě vyzpovídal. S oběma jsem dokonce jel jako první zákazník! Jeden vůz byla zánovní Fabie s brněnskou poznávací značkou, druhé auto byla nová Octavia s pražskou značkou. Ani jeden neznal Brno autem!

Z dřívějších informací z médií jsem nabyl dojmu, že řidiči jsou většinou občasní spolupracovníci Uberu a jezdí svým vozem zde v Brně, dle vyjádření jednoho z řidičů pracují na smlouvu cca 8 hodin denně, ale mají flexibilitu. Přihlásili se na inzerát od Uberu a auta jim poskytl Uber. Placeni jsou podle odpracovaných hodin a počítají, že dostanou „něco přes stovku za hodinu čistého“, výplatu dostanou prý po týdnu. Každopádně to chtějí vyzkoušet a po pár týdnech prý uvidí.

Já i oba řidiči jsme trošku bojovali s aplikací při ukončení jízdy. Při druhé jízdě jsem se nechal vysadit o něco blíže, než jsem předtím zadal do mapy (cca o 100 m) a i poté, co řidič potvrdil vyložení pasažéra a odjel, se mi stále počítala jízda. Mohl jsem ji jedině zrušit, za což mi ovšem naúčtovali penále za pozdní zrušení jízdy. Penále bylo přesně ve výši jízdného, takže jsem na svém, ale i tak jsem účet reklamoval, pořádek musí být.

Jak řidiči, tak pasažéři dostávají od protistrany hodnocení 1-5 hvězdiček, podle toho, jak probíhala jízda. Zaujalo mě, že i když jsem byl pro oba první zákazník, už měli v aplikaci 5 hvězdiček předem.

uber02

Ceny za jízdu se mění podle aktuální vytíženosti, ale orientační rozpětí vidíte v aplikaci ještě před potvrzením objednávky jízdy. Ale obecně řečeno – je to levné. Je to hodně levné. Je to tak levné, že je mi až líto taxikářů. Liftago je asi aplikace podobná, ale bez takového renomé a využívá nevytížené řidiče taxíků.

Porovnal jsem ceny u Uberu, Liftaga a CityTaxi, stejná trasa. Reálná cena (započítání i času, nejen kilometry) s Uberem byla 154 Kč (před započtením promo slevy), cesta zpět byla za 187 Kč (trvala déle, ve špičce).

Uber 187 Kč
City Taxi 293 Kč
Liftago 233 Kč
Drink-drive.cz 228 Kč (služba „taxi“), 290 Kč (služba „drink & drive“)

uber03

uber04

uber06

uber05

Počáteční nevýhodou bude zřejmě počet aut – v poledne jich po brně jezdilo 8, v době psaní recenze, před desátou večer, není na mapě ani jedno auto. U Liftaga byl v nabídce také jen jeden řidič.

uber07

uber08

U Uberu vám obratem přijde účet na e-mail a účtenka zůstane uložená i v aplikaci.

uber09

Můžete také zpětně nahlásit jakýkoli problém s řidičem, autem nebo cenou.

uber10

uber11

Uber zřejmě bude populární.

Podobně jako v Praze ho budou využívat z velké míry cizinci, kteří nemusí měnit peníze a nemusí umět říci ani slovo česky, protože řidič jede přesně podle navigace na zákazníkem zvolenou adresu.

Místo klasické taxislužby ho budou využívat mladí, kteří nedají mobil z ruky právě pro jeho technologické řešení.

Díky nižší ceně ho budou využívat ti, pro které už bude zajímavá o 30 % nižší cena oproti taxíku.

Právní rámec, pojistky a podobné se zřejmě prověří až časem. Uber ovšem podobně jako Airbnb vytváří zcela nový trh a při pohledu na na nástupní a kilometrovou sazbu Uberu se jeví nedávné diskuse s panem náměstkem pro dopravu o nástupní sazbě pro licencovanou taxislužbu jako z jiného světa. Město by nemělo takovým novým službám bránit v provozu, pokud si je zákazníci žádají. Nikdo nechce být „chráněn“ proti své vůli a za vyšší ceny. Mělo by však umět reagovat pružně a umožnit i taxislužbám inovovat tak, že je bude méně regulovat. Získáme tím zejména my, zákazníci.

+ Cena, cena, cena
+ Pěkná auta
+ Hodnocení řidičů včetně možnosti odmítnout aplikací nabízeného řidiče
+ Technologicky atraktivní řešení aplikace
+ Stejná aplikace pro všechny země, kde Uber působí
– Nedostupnost služby večer
– Ne zcela jasný právní rámec (pojistka, odpovědnost atp.)

Verdikt: 4/5 (kvůli nedostupnosti služby večer).

A na závěr ještě zásadní informace: když použijete slevový kód AHOJBRNO, získáte na první jízdu slevu 300 Kč.

Vyzkoušeli jste už také jízdu s Uberem? Myslíte, že by se recenze měla o něco doplnit? Zaregistrujete se, vyzkoušíte jednu jízdu s Uberem jako řidič a napíšete nám o tom?

 

Oldřich Peprla