Nedávno Česká televize zveřejnila reportáž o omezení provozu v oblasti přednádražního prostoru (ulice Nádražní a Benešova), kde se komicky vyjadřoval pan náměstek Hollan. O této plánované změně informoval i Brněnský deník.

O co přesně se jedná?

Již dlouho se mluví o „zklidnění“ dopravy v lokalitě brněnského Hlavního nádraží. Zklidňování dopravy je módní termín využívaný ekoaktivisty a zelenými, jenž ve skutečnosti znamená její výrazné zkomplikování a omezení.

Na Hlavním nádraží mělo ke „zklidnění“ dojít zakázáním automobilové dopravy v jednom směru na základě studie s pochybným zadáním. Proti tomu jsme loni protestovali v rámci Dne bez aut a vytvořili jsme petici, na níž reagoval magistrát.

Naše snaha byla částečně úspěšná. Aktuální návrh „zklidnění“ dopravy před Hlavním nádražím nepočítá s úplným zrušením provozu v jednom směru, dojde ale k významným omezením.

Podle veřejné vyhlášky má dojít k následujícím opatřením:

  • z Masarykovy nebude možné odbočit doleva směrem Benešova/Koliště, respektive k budově Hlavního nádraží;
  • z Nádražní nebude možné odbočit směrem na Benešovu (ke Grandhotelu), směr bude přikázán směr Koliště;
  • po odbočení z Koliště doprava pod viadukt nebude možné odbočení doleva směr Nádražní, ale bude možné jet pouze doprava směr autobusové nádraží;
  • přidání dopravních značek snižující nejvyšší povolenou rychlost na 30 km/h.

171020-prednadrazni-prostor-doprava

(zdroj grafiky: Brněnský deník)

O těchto opatřeních magistrát tvrdí, že mají zvýšit bezpečnost dopravního prostoru u Hlavního nádraží a mají být přínosem pro plynulost provozu a všechny jeho účastníky.

Plánovaná změna dopravního značení nám vůbec nedává smysl. Výsledkem bude dopravní paralýza přednádražního prostoru, kdy řidiči jedoucí do těchto míst nedostanou šanci pokračovat směrem k Malinovskému náměstí. Z Nádražní se totiž stále dostanete pouze rovně směr Křenová nebo vpravo směr Dornych. Omezení provozu se netýká jen nádraží. Postiženi budou všichni návštěvníci provozoven na Nádražní nebo Baštách, zákazníci České pošty a další. Odkloněná tranzitní doprava z Nádraží pak samozřejmě zhustí a zkomplikuje provoz v okolních ulicích.

A dopravní značky 30 km/h považujeme za zbytečné, nyní tam stejně nikdo rychleji nejezdí. Mimochodem, místo je pro chodce z hlediska střetu s automobily poměrně bezpečné. Řidiči s častým průchodem chodců počítají a chovají se podle toho.

Co je možné proti plánovanému opatření podniknout?

Z kuloárních informací víme, že se vlastníci nemovitostí v blízkosti nádraží chystají celou věc řešit právní cestou.

Za spolek připravujeme podání připomínek ke stanovení změny místní úpravy provozu, jak je popsána ve vyhlášce citované výše.

Do připomínkování se můžete zapojit i vy a dát zeleným aktivistickým politikům najevo svůj nesouhlas s narůstající šikanou řidičů. Vzorové připomínky zveřejníme v průběhu několika málo dnů.

Jan Mandát, předseda spolku