Ve čtvrtek 22. června 2017 se náš zástupce zúčastnil veřejného představení projektu rekonstrukce ulic Gorkého a Arna Nováka. Podařilo se nám vyvolat zájem místních, nakonec přišlo více než 30 občanů.

Prezentaci odstartoval pan starosta Landa (Žít Brno), podle kterého půjde o vzorový projekt, můžeme tedy čekat další podobné. Pokračoval pan Adolf Jebavý z Alternativního dopravního studia (všimněte si personální provázanosti s Jakubem Kutílkem a s lidmi z Brno na kole), dle vlastních slov autor myšlenky projektu.

Totiž původně mělo dojít jen k výměně vodovodní a kanalizační sítě a povrchů, což tak pochopila většina místních a na základě toho proti stavbě nikdo nic nenamítal. Takhle vypadá vyhláška o územním rozhodnutí, název stavby je „Brno, Gorkého I, Arne Nováka – rekonstrukce kanalizace a vodovodu“:


uzemni-rozhodnuti

Avšak to bylo autorům projektu málo, protože podle nich by další půlstoletí ulice vypadala jako dnes. Pokusili se z ní proto udělat něco jiného. Vzorem byla moderní města jako Vídeň nebo Berlín. Cílem je dostat tam sdílená kola, sdílená auta a další super sdílené věci. Prostor by se dle nich mohl kultivovat.

Takže se chtějí pustit do větších úprav, jak již bylo avizováno v červnovém zpravodaji Brna-středu.

zpravodaj-cerven

Ponechání 30 km/h bylo očekávané, nás hlavně zaujalo toto tvrzení: „I přes tato opatření se množství míst pro parkování nesníží.“ Chtěli jsme vědět, jak toho autoři projektu docílí.

Dnes je na těchto dvou ulicích nějakých 262 parkovacích míst plus nějakých 15 ne úplně legálních. Celkem 277 míst. Vzali jsme proto do ruky zveřejněnou dokumentaci projektu (která není úplně kompletní, ale chybějící části se dají jednoduše odhadnout) a počítali:


nakresy-zmeny-uzemi

Došli jsme k nějakým 215 místům. Toto číslo nám potvrdili i na diskuzi. Jak je to sakra možné?

Zjevný rozdíl v číslech zdůvodnil pan Jebavý tím, že do počtu parkovacích míst po rekonstrukci jsou započtena i místa v podzemních garážích Filozofické fakulty Masarykovy univerzity (cca 45 míst). Na otázku, proč nejsou tato místa započtena i do stavu před rekonstrukcí, pan Jebavý odpověděl, že v době úvah o projektu garáže pod fakultou nebyly, kdežto v době rekonstrukce tam budou.

Nevíme nic o přístupnosti parkovacích míst pod Filozofickou fakultou pro širokou veřejnost (doplnění: dle místních je vjezd povolen pouze na povolení Masarykovy univerzity), ale víme, že ta vznikla už někdy okolo roku 2014 v rámci první etapy rekonstrukce budovy fakulty. Takže započítávat místa z fakulty do celkového počtu míst po rekonstrukci ulice je z našeho pohledu přinejmenším manipulativní.

Způsoby, kterými bylo dosaženo omezení počtu parkovacích míst, jsou:

  1. Vybudování ostrůvků, které tam dnes nejsou a které od sebe oddělují bloky parkovacích míst a samozřejmě samy zabírají určitou šířku, navíc rozdělují dnes průběžný úsek do několika menších bloků a tím znemožňují zaparkovat těsněji k sobě (na místě pro 10 aut může zaparkovat i 11, ale na místě pro 4 jen nanejvýš 4). Většina ostrůvků je v projektu zřejmě kvůli stromům, které jsou dnes na chodníku (chodník ovšem bude zúžen).
  2. Ostrůvky – místa pro přecházení. Ačkoliv naprosto nejsou potřeba, protože ulici Gorkého lze bez problémů přejít již dnes po celé délce bez problémů. Tyto ostrůvky byly v prezentaci odůvodněny bezpečností dětí (i když tam má být současně třicítka).
  3. Stavebně technické řešení, které znemožňuje parkovat u křižovatek.

Během prezentace jsme se několikrát dozvěděli, že asi 30 % aut patří studentům, respektive že jde o delší dobu odstavené vozy. Na dotaz z publika, jaký je zdroj těchto dat, pan starosta přiznal, že město nemá žádná tvrdá data podporující závěr, že 70 % jsou auta rezidentů a 30 % nejsou rezidenti, ale odstavená auta. Pan Jebavý prý provedl místní šetření (rozumějte: šel se projít po těch ulicích) a určil to na základě registračních značek. Přitom sám pan Landa uvedl, že registrační značky již dnes nejsou spolehlivý ukazatel vlastnictví vozu. Odmítl námitku, že letáky roznesené za stěrače z 90 % zmizí do druhého dne.

Zdroj jsme se nedozvěděli ani pro několikrát opakované tvrzení, že „i kdybychom vybudovali 100 (nebo 150) nových míst, stejně by to nestačilo“.

Mluvila také paní Koutná z Veřejné zeleně. V těchto dvou ulicích je dnes 95 stromů, dle projektu jich tam nově bude 53. Snížení počtu stromů odůvodnila paní Koutná tím, že jde o druhy, které dorostou větší velikosti a celkově tedy půjde o více zeleně. Neumíme to úplně přijmout, ale asi v tomhle ohledu máme malou představivost.

Nejvíce nás však pobavilo vyjádření pana Jebavého, že Gorkého je již dnes ulice, kde je život. Zvláště když se ve článku ve zpravodaji píše tohle:

  • ulice Gorkého a Arne Nováka rozkvetou a otevřou se lidem;
  • pulsující veřejný prostor plný barev;
  • lidé se zde setkávají a odpočívají;
  • cílem je návrat života a těchto ulic lidem;
  • budování přátelských, živých ulic cíleně nabízí lidem možnost k setkávání a relaxace;
  • celkové zklidnění a zpřehlednění dopravy.

Tak jak to je ve skutečnosti? Nemalují náhodou současnou situaci zelení z různých stran a neziskovek příliš černě a jejich projekty příliš růžově?